I. Wzorce kreacyjne 1. Singleton 2. Budowniczy 3. Prototyp 4. Fabryka 5. Fabryka abstrakcyjna II. Wzorce strukturalne 1. Adapter 2. Most 3. Kompozyt 4. Dekorator 5. Fasada 6. Pyłek 7. Pełnomocnik III. Wzorce czynnościowe 1. Łańcuch zobowiązań 2. Polecenie 3. Interpreter 4. Iterator 5. Mediator 6. Pamiątka 7. Obserwator 8. Stan 9. Strategia 10. Metoda szablonowa 11. Odwiedzający |
Most (Bridge) - wzorzec projektowy (design pattern) - java1. Cel:Wzorzec projektowy most (bridge) oddziela abstrakcję od jej implementacji, tak aby obie mogły się zmieniać niezależnie. Adapter działa na starym kodzie, gdzie Bridge jest tworzony podczas projektowania systemu. Wzorzec ten zmienia z 'is a relation' na 'has a relation'. 2. Problem: Mamy TV do którego jest przydzielony pilot. Chcemy dodać pilot który będzie działał na każdym telewizorze. 3. Rozwiązanie: Używamy kompozycji przy tworzeniu pilota przekazując TV, który działa niezależnie od pilota. Późniejsze zmiany w klasie TV nie wpływają na działanie pilota. 4. Diagram klas wzorca Bridge: 5. Implementacja: Interface urządzenia:
Implementacja interfejsu urządzenia:
Interface pilota:
Implementacja pilota:
i klasa testująca:
Wynikiem programu jest: Radio Test: It's radio Radio is enabled Radio volume is 7 Radio channel is 4 TV Test: It's TV TV is enabled TV volume is 3 TV channel is 2 6. Zastosowanie w kodzie java: - AWT - dostarcza abstrakcji która mapuje do native OS okna. - JDBC |
---|